SANT JORDI 2023. DEPARTAMENT DE CATALÀ. GUANYADORS CONCURSOS SANT JORDI 2023

 CONCURS FOTOGRÀFIC

CATEGORIA A:




GUANYADORA: LAURA CECILIA GARCÍA ALZAMORA (2ESO F)



FINALISTA: ELENA ALEXANDRA ILIE (3ESO E)


FINALISTA: ELENA ALEXANDRA ILIE (3ESO E)

CATEGORIA B:



GUANYADORA: MARIA PÉREZ LLULL (4t ESO C)






FINALISTA: PAULA GINARD LLULL (1BAT C)


CONCURS DE MICROMETRATGES:

CATEGORIA A:




GUANYADORES: DIANA NAUMOVA i MARIONA VIDAL (3ESO B)





FINALISTA: PAULA ADROVER (3ESO A)


CATEGORIA B:



GUANYADORA: MARIA PÉREZ LLULL (4tESO C)


TIKTOQUEJA UN LLIBRE

CATEGORIA A:


GUANYADORA: CATERINA FULLANA RIBOT (3ESO B)





FINALISTES EX AEQUO: MARIA RIERA i ROCÍO MORALES (3ESO A)


CATEGORIA B:


GUANYADORA: MARIA PÉREZ LLULL (4ESO C)


CONCURS DE MICRORELATS

CATEGORIA A:

Les persones felices no tenen memòria

Les seves mans tremolen quan coseix, no pas per fred, ni per por, sinó pel pas del

temps. La seva mirada entelada com les finestres d’aquella casa, una casa que

guarda els records i les històries de tantes generacions. Un balancí que s’engronsa

aguantant el pes d’aquella dona que passa els seus dies amb fil i agulla a la mà,

per fer passar el temps . A vegades m'aturo a pensar: deu ser feliç? I crec que sí

que ho és. Ho sé pel seu somriure al veure els seus nets arribar, ho se per les seves

ganes de contar històries, ho sé perquè ella viu el present, agraint cada dia poder

estar al costat de les persones que estima, sense importar el que va passar ahir.

Llucia Nicolau Vicens

GUANYADORA: LLUCIA NICOLAU (3ESO E)


ELS DESMEMORIATS TENEN LA CONSCIÈNCIA TRANQUIL·LA

Aquell dematí era com tots els dematins, aquell bon home, de qui un temps enrere vaig sentir que perdia la memòria, va entrar per la porta del bar. Se'm va acostar, i com cada dematí va demanar un cafè i un pa amb oli. Com cada dematí li vaig servir. I mentre disfrutava d’aquell berenar, només disfrutava d’aquell berenar. No hi havia res més important que aquell moment. No hi havia problemes, compromisos, relacions o situacions a recordar que li impedissin disfrutar aquell berenar. Aquell berenar com qualsevol altre dematí. Aquell berenar, que com qualsevol altre dematí era el millor berenar.



FINALISTA: PAULA ADROVER (3ESO E)

CATEGORIA B:

Fúria


“No hi ha cap amor autèntic sense una mica de vilesa en els seus episodis més delicats”


La fúria que sent per tu crema com les brases a l'hivern: abrasadores i refulgents; incendiant-ho tot al seu pas de destrucció letal. Vas canviar-me, rompent el meu cor en petits fragments punxeguts com els claus d'una bèstia de vellut negre i aspecte repugnant. M'enjegares de la teva vida amb una sola sentència; tants anys de mirades furtives i somriures beneïts acabats en el no-res d'una traïció. Llavors, quan recollia cada tros perdut del meu pobre cor compungit, amb el dits humits de la sang encara calenta dels talls a les meves mans, vaig jurar que mai t'absoldria per haver-me fet patir tanta malura. Tant de bo hagués sabut que series un cretí, però no me’n penedeixo gens d'haver-te conegut. Al capdavall, gràcies a tu ja sé quin aspecte tenen els imbècils. 



GUANYADORA: SILVIA RIGO MARÍ (1BAT G)


Un món sense explicacions ni instruccions - Riiiiiiiiiiiin-va sonar el porter de casa- Hola, puc xerrar amb la Marina? - Som jo, ara baix.- De veres que no m’ha reconegut?. Vaig baixar com un llamp, patinant per l'arrambador. Abaix hi havia el Gerard, un nin que tot i que diuen que és un despistat jo crec que és molt atent i, xerrant clar, crec que l’odiï. El meu cor s'accelera quan el veig, not que les galtes me cremen quan riu i a més sent com aranyetes a la panxa. El meu cos em vol dir que em faci enfora. Anaven de camí a casa seva i de cop vàrem veure que uns que jugaven a futbol quasi m’encerten. En Gerard me va agafar la mà per estirar-me. Va funcionar però se m’accelerà el cor, després no em va amollar la mà i vàrem anar més ràpid. - Marina, què en creus de l’amor? - És cosa d’adults i no ens en conten res. Ens vàrem tombar al llit i de cop i volta, el Gerard, se va acostar molt a mi i mentre em mirava als ulls va posar els seus llavis sobre els meus. De cop tenia vertigen. Ja no aguantava més i li vaig dir tot, que jo l’odiava… i tot el que sentia culpa seva. - No em diguis friki però un bon llibre sempre és una provocació, i el llibre diu que això és amor.


FINALISTA: MARIA PÉREZ LLULL (4ESO C)


CONCURS DE POESIA

CATEGORIA A:

Crec  en tu


Les idees, clares; els sentiments, confusos. 



Sabem el que volem, però mai el que sentim, 



els sentiments, abstractes com els dibuixos.



Que els amagam dins els caos boirosos. 



Pero com que no sabem el que sentim, ens mentim.


 

I si els somnis que tenim, no els complim, patim.



 I patim, pero patim juntes, et miro, miro els teus ulls plorosos,



I et dic que seré sempre aquí, com tu per mi. 


GUANYADORA: BEL ADROVER (3ESO E)



Cinc sentits corporals. Demanem-ne més!



Cada dia escolto la cançó que escoltàvem junts

El gust amarg de saber que no puc tenir-te

Encara oloro l'essència del teu perfum

I veig el teu rostre quan tanco els ulls

Enyor el tacte dels teus llavis sobre els meus

I encara que sé que mai més et tindré 

El teu record perdurarà sempre dins el meu cor.


——————————————————————————


Em vas demanar que et sentís com eres,

amb el tacte, amb la mirada, 

que escoltàs el so de la teva veu

i tastàs el gust dels teus llavis.

Però ara que ja no hi ets,

et busco en altres sentits,

 a cada rialla, a cada llàgrima, a cada moment,

perquè malgrat tu em digueres que et sentís pel que eres,

jo et sentia com a una altra part de mi.


GUANYADORA: MARIA RIERA (3ESO A)




Forma part d’una bona educació saber en quines ocasions cal ser maleducat.



La gent covarda fa malbé l’altra gent.

La gent covarda deixa el dèbil sense opció.

El dèbil és el més innocent.

És el que rep i pot caure en depressió

I això no vol dir que no sigui valent.

Vol dir que el dèbil i el covard no tenen la mateixa missió.

El covard fa mal per sentir-se més excel·lent.

I el dèbil ha de rebre per cupa de la seva decisió.


Tomàs Matamalas Mestre



“Entre el bé i el mal, podríem aspirar a l’alegria”


Paraules que prometen falsos anells,

Maldat en els seus llavis dolços d’amor,

Venus gelosa del seu cos nu actor,

Lluna plena sagnant als seus ulls vermells,


Paraules que surten dels seus llavis bells,

La lluna s’omple del seu càlid color

El mal i el bé em causen sempre dolor,

Diu: “això nostre no té cap tipus de lleis”


Si és el bé, pensar això no caldria,

Si és el mal, he de aturar ja de pensar,

Que no puc aspirar a l’alegria?


En fluix li dic: “jo per tu moriria”

Però mor l’alegria per no lluitar

Entre el bé i el mal, té lloc l’alegria?


L’antítesi de l’amor lluita sovint

Contra els pensaments del teu cor contra el meu,

Dos contrincants que batallen per allò seu,

On la copa i el tronc s’estan reprimint


Al més fons de tot hi segueix residint

Un mal feliç que acaba en un “adéu”,

Ha aturat de ploure, ara decau neu,

Encara que tu em fas anar a cent vint


Si és el bé, pensar això no caldria,

Si és el mal, he de aturar ja de pensar,

Que no puc aspirar a l’alegria?


En fluix li dic: “jo per tu moriria”

Però mor l’alegria per no lluitar

Entre el bé i el mal, té lloc l’alegria?


Rocío Morales



FINALISTES: TOMÀS MATAMALAS MESTRE (3ESO E) i ROCÍO MORALES GUTIÉRREZ (3ESO A)


CATEGORIA B:


Les idees, clares; els sentiments, confusos.

Sento coses rares les idees clares sentiments confusos són com autobusos se'n van si no l'agafes també potser et mullen ja en tenc cent garrafes i a mi ja m’embullen. Sento papallones i ell nota el vertigen les ones d’hormones ai, me falta oxigen. Els pulmons tremolen li tremolen les cames són coses que volen els nostres cors en flames. Sabent el que sentim no és gens estressant seguir endavant sabent que t’estim. Mos cremen ses galtes amb les abraçades entre les besades ja mos feien falta. Es cor pega cops de tan fort que va i no hi ha xarops que ho facin aturar.



GUANYADORA: MARIA PÉREZ LLULL (4ESO C)

Entrades populars